[FUG-BR] Marcação do campo ToS de datagramas IP

Rogério Moura rogerpop em gmail.com
Quinta Outubro 15 10:58:30 BRT 2009

Claudio não sei se isso atende, o IPFW tem a opção iptos, onde você pode
consegue manipular o campo ToS, segue o texto do man

*iptos* *spec*
	     Matches IPv4 packets whose *tos* field contains the comma separated
	     list of service types specified in *spec*.  The supported IP types
	     of service are:

	     *lowdelay* (IPTOS_LOWDELAY), *throughput* (IPTOS_THROUGHPUT),
	     *reliability* (IPTOS_RELIABILITY), *mincost* (IPTOS_MINCOST),
	     *congestion* (IPTOS_ECN_CE).  The absence of a particular type may
	     be denoted with a `!'.

No PF também tem a opção:

tos <string> | <number>
             This rule applies to packets with the specified TOS bits set.
             string may be one of critical, inetcontrol, lowdelay, netcontrol,
             throughput, reliability, or one of the DiffServ Code Points: ef,
             af11 ... af43, cs0 ... cs7; number may be either a hex or decimal
             number.

             For example, the following rules are identical:

                   pass all tos lowdelay
                   pass all tos 0x10
                   pass all tos 16