[FUG-BR] squid -k reconfigure demorando muito

Quinta Abril 26 10:08:23 BRT 2012

tem um historico seu na lista, falando justamente sobre squid em 64
bits vc deveria da uma olhada porque
seu cache_mem pode esta com memoria a mais.

   How much memory do I need in my Squid server?

As a rule of thumb on Squid uses approximately 10 MB of RAM per GB of
the total of all cache_dirs (more on 64 bit servers such as Alpha), plus
your cache_mem setting and about an additional 10-20MB. It is
recommended to have at least twice this amount of physical RAM available
on your Squid server. For a more detailed discussion on Squid's memory
usage see the sections above.

The recommended extra RAM besides what is used by Squid is used by the
operating system to improve disk I/O performance and by other
applications or services running on the server. This will be true even
of a server which runs Squid as the only tcp service, since there is a
minimum level of memory needed for process management, logging, and
other OS level routines.

If you have a low memory server, and a large disk, then you will not
necessarily be able to use all the disk space, since as the cache fills
the memory available will be insufficient, forcing Squid to swap out
memory and affecting performance. A very large cache_dir total and
insufficient physical RAM + Swap could cause Squid to stop functioning
completely. The solution for larger caches is to get more physical RAM;
allocating more to Squid via cache_mem will not help.

Ex: vamos dizer que você tenha no cache_dirs definido 100G de espaço.
Logo em sistemas 32bits squid usa uns 10Mb por giga em 64bits uns 16Mb
por giga. Vamos dizer que no seu cache_mem esteja com 256M logo a
fórmula seria algo assim:

- 100Gb de espaço no cache_dirs
- 10Mb por cada giga dos 100Gb do cache_dirs em sistemas 32bits, em
64bits eu colocaria 16Mb por cada giga.
- 256Mb de cache_mem
- 20Mb adicional sugerido para o cálculo.

Conta:

100 * 10 = 1000Mb + 256M + 20M = 1276Mb  onde vc deveria ter de ram pelo
menos o dobro desse valor, ou seja, você teria que ter na máquina 2552Mb.

Repare que se você aumenta um valor o outro também é ajustado e eles são
interligados.